19 lis 2011

Pierwszy chleb i nowy początek

Bardzo dawno mnie tu nie było. zapomniałam nawet, że założyłam kiedyś bloga... Jednak wracam, z nowymi pomysłami, trochę poważniejsza i z nowymi pasjami. odkrywam w sobie wielką chęć gotowania, pieczenia, próbowania, jedzenia i smakowania. Zainspirowana wieloma blogami kulinarnymi, książkami, programami zaczynam uczyć się gotować. A z tym zawsze byłam na bakier... zobaczymy co z tego wyjdzie.

dzisiaj upiekłam swój pierwszy chleb (chociaż w smaku to taka bułeczka). i szczerzę ... pękam z dumy.

Chleb razowy na drożdżach 


Składniki:

20 g świeżych drożdży
1/4 szklanka ciepłego mleka (na zaczyn)
1 szklanka mąki pszennej 500
2 szklanki mąki pszennej razowej 
1 szklanka wody 
2 łyżki oliwy z oliwek 
1 łyżka miodu 
1 łyżka soli 


Przygotowanie:

Drożdże rozkruszyć i zalać ciepłym mlekiem (nie powinno być cieplejsze niż 60 stopni). Delikatnie zamieszać by się rozpuścił. Przykryć ściereczką, odstawić i poczekać aż wyrosną. (dla mnie to była magia ... ale tak poczekałam żeby mniej więcej zaczyn podwoił swoją wielkość).

Do miski przesiać szklankę mąki pszennej 500 i dodać wyrośnięty zaczyn, zagnieść, przykryć szmatką i odstawić na 15 minut.

Dodać (przesianą) mąkę razową, wodę, oliwę z oliwek, miód. Dokładnie wyrobić, aż ciasto stanie się elastyczne i nie będzie przyklejać się do dłoni (zmęczyłam się bardzo).
Uformować bochenek i odstawić na 45 minut, przykryć wspominaną już nie raz ściereczką.

Piekarnik nagrzać na 180 stopni, piec 45 minut. Przed włożeniem do piekarnika zrobić nacięcie na chlebie, żeby nie pękł podczas pieczenia.

Ja bochenek piekłam na blaszce wyłożonej kawałkiem papieru do pieczenia.

a oto mój chleb ...
1 łyżka miodu 
1 łyżka soli 


Przepis zaczerpnięty z programu TVN Style Rewolucje na talerzu

1 komentarz:

  1. piękny ten chleb! a wiesz, że ja w niedzielę upiekłam tez swój pierwszy chleb? :) niedługo u mnie na blogu będzie:)

    OdpowiedzUsuń